A TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0761 kódszámú projekt elsődleges célja az
intézmény pedagógiai- módszertani innovációja; az egészséges életmód és
a testmozgás iránti igény viselkedésbe építése, a gyermekek arra való
nevelése, hogy jelen cselekedeteikkel együtt tudják kezelni azok
várható jövőbeni következményeit. Olyan szokások, életmód és értékrend
kialakítása a cél, melyekkel a felnövekvő nemzedék meg tudja teremteni
a maga számára a szellemi, testi és lelki egészség állapotát, s azt
fenn tudja tartani.
A komplex program kiépítését segíti, hogy a kétéves projekt
keretében egészségnapok, családi napok, nyelvi és sporttáborok, erdei
iskolák, nyelvi témahetek és vetélkedők, sportkirándulások,
hangversenyek valósulnak meg több alkalommal. E mellett 2013 őszétől
változatos tartalmú foglalkozások indulnak a négy általános iskolában a
mindennapos testnevelés, informatika, közlekedési ismeretek, dohányzás
megelőzés, elsősegélynyújtás, konfliktuskezelés, médiaismeret,
helytörténeti ismeretek, népismeret témakörökben.
Az elnyert támogatás megteremti a tervezett rendszer pedagógiai
és technikai feltételeit is, hiszen több mint 23 millió forintból a
pedagógusok továbbképzése és közel 46 millió forintból eszközbeszerzés
valósul meg.
A Gyulai Alapfokú Közoktatási Intézmény 238.345.747.-Ft uniós
támogatást nyert az Innovatív iskolák fejlesztése kiíráson az Új
Széchenyi Terv keretében. A támogatásból az intézmény átfogó, komplex
egészségnevelési rendszerének kiépítése valósul meg:
Egészségtudatosabban a Dürer
Albert Általános Iskolában
Iskolánk fontos feladatának tekinti, hogy minden
tevékenységével szolgálja a tanulók egészséges testi, lelki és szociális
fejlődését. Meg kell ismertetnünk őket a környezet leggyakoribb egészséget,
testi épséget veszélyeztető tényezőinek elkerülési módjaival, és segítséget
kell nyújtanunk a káros függőségekhez vezető szokások kialakulásának
megelőzésében. Célunk, hogy a tanuló megértse a saját egészségvédelmének
jelentőségét, és rendelkezzék azokkal a szükséges ismeretekkel, jártasságokkal,
amelyek képessé teszik őt egy egészségtudatos életmód kialakítására. E cél megvalósítását, egy komplex egészségnevelési
rendszer kiépítését segítette két éven keresztül a TÁMOP 3.1.4-12/2-2012-0761
kódszámú projekt, melynek keretében változatos programokkal színesíthettük
iskolánk életét.
Külön kiemelném a pályázat során négy alkalommal
megvalósult egészségnapunk eredményességét, amikor az iskola pedagógusai által
szervezett programok (játékos sport- és szellemi vetélkedők, salátakészítés)
mellett külső szakemberek segítségét is igénybe vettük. Kóstolással egybekötött bemutató során ismerkedhettek
meg a gyerekek a különféle mézfajtákkal és azok egészségünkre gyakorolt
jótékony hatásaival. Interaktív előadás során szereztek tanulóink
elsősegély-nyújtási alapismereteket, ambu babán az újraélesztést is
gyakorolhatták. Rendkívüli érdeklődéssel
és döbbenettel hallgatták diákjaink a „Szenvedélyek viharában” című előadást,
mely szemléletesen, valós riportokkal is alátámasztva hívta fel a figyelmet a
dohányzás, az alkohol és a drog veszélyeire. Bízunk abban, hogy a látottak,
hallottak hosszú távon is elrettentő példaként szolgálnak! Az előadó
személyiségéből eredően oldott légkörű, jó hangulatú beszélgetés keretében
bővíthették ismereteiket, és tehettek fel kérdéseket a 7-8. osztályos tanulók a
párkapcsolattal, szexualitással kapcsolatosan. Ezeken a napokon a Gyulakonyha
Nkft jóvoltából iskolánk valamennyi tanulója megtapasztalhatta, hogy úgy is
lehet finom az ebéd, ha az még ráadásul egészséges is.
Bár a pályázat által biztosított anyagi támogatás a
későbbiekben nem áll rendelkezésünkre, a gyerekek által igen megkedvelt
programokat a későbbikben is meg fogjuk valósítani, bízva abban, hogy sikerül
felkészítenünk a tanulókat arra, hogy önálló felnőtt életükben képesek legyenek
életmódjukra vonatkozóan helyes döntéseket hozni, egészséges életvitelt
kialakítani.
Gyula,
2015. február 24.
Liszkainé
Gaál Klára
projektasszisztens
|
A projekt által megvalósult programjaink áttekintése: