Nagycsoportos nyelvi és sportfoglalkozás a Dürerben




 2017 szeptemberétől lehetőség nyílt iskolánkban, hogy a Mágocsi úti és Bajcsy Zsilinszky úti Óvoda nagycsoportos óvodásai ismerkedjenek a német/angol nyelvvel és sportoljanak heti egy alkalommal. Ez a projekt 2017 májusáig tart. 
Nagyon fontos kiemelni, hogy a kezdeményezés célja nem "a tanulás", hanem a játék, szórakozás, hiszen az óvodás korú gyerekek alaptevékenysége a játék.

A módszer akkor éri el igazán a célját, ha az életkori sajátosságoknak megfelelő formában zajlanak a foglalkozások. Ezért pedagógusaink játékos formában, a gyerekek életkori sajátosságainak megfelelő feladatokkal, témakörökkel, dallal, kiszámolóval, mozgásos játékkal várják őket. A bevont tanítók célja az érzelmi azonosulás, a szeretetteljes, biztonságot adó légkör megteremtése, mivel komoly felelősség az óvodai légkörből kiemelni és szülői, óvónői jelenlét nélkül foglalkozni a kicsi gyerekekkel.

 A kezdeményezés keretén belül a szülők számára 2017. február 14-én délután bemutató foglalkozásokat tartottunk. Zámori Ida iskolánk igazgatóasszonya köszöntötte a megjelenteket, és megköszönte az iskola iránti bizalmat. A nyelvi bemutató foglalkozások (német-angol) párhuzamosan zajlottak, majd a játékos sportfoglalkozást tekinthették meg a szülők. A gyerekek legjobb tudásuknak megfelelően szerepeltek, és nagy élmény volt mindenki számára, hogy ebben az életkorban már ilyen magabiztosan mozognak az iskolai közegben, figyelmük kitartó, aktív részvételük mind az idegen nyelvi órán, mind a testnevelésórán szívet melengető élményt nyújtott.


                                                                                                                                                                                      Csekéné Szigeti Edina
                                                                                                                                                                                                    tanító

A korai nyelvoktatás szerepéről:

 Sok támadás éri a ma már egyre jobban divattá váló korai idegen nyelv oktatást. Kutatások által alátámasztott tény, hogy az a gyerek, aki életének korai szakaszában pozitív élményeket szerez idegen nyelvek elsajátításával kapcsolatban, a későbbiekben, iskolás korában könnyebben tanul bármilyen idegen nyelvet.
Megtanítjuk őket angolul felöltözni, enni, énekelni, mozogni stb.
Vizuális eszközök felsorakoztatásával, zene, ének, mozgás és számítógépes, interaktív anyagok alkalmazásával teljesen el lehet varázsolni az óvodás korú gyerekeket, akik spontán módon, utánzással remekül és hihetetlenül könnyen elsajátítják a nyelvet. Kíváncsiságuk, lelkesedésük határtalan. Élvezik és büszkék rá, ha sikerül idegen nyelven megszólalni.
Az viszont tény, hogy ugyanúgy, mint az anyanyelv elsajátításánál, sokszoros és állandó ismétlésekkel kell őket fejleszteni, lépésről lépésre kell haladni.  
Ilyenkor még türelmetlenség lenne várni, hogy "mikor beszél már a gyerek angolul?". A kisgyermekkori nyelvtanulás folytatásaként alsó tagozatban a játékos nyelvelsajátítás tevékenysége folytatódik. Az íráskészség fejlesztése 2-3. osztályban maximum másoltatással kezdődhet, amikor már ég a gyerek a vágytól, hogy leírhasson egy-egy szót.
A tanítást igazából 4. osztálytól lehet komolyan – rendszerhez szoktatva a gyereket – elkezdeni. Ekkor viszont már kezdeni kell a komoly munkát, hiszen csak megfelelő tempó mellett lesznek képesek 6. osztályra az országos idegen nyelvi mérésre eljutni az A1-es követelményszintre, majd 8. osztályra az A2-es alapfokú szintre. A megfelelő tempóban felkészített, némi nyelvérzékkel rendelkező tanuló 8. osztály év végére alapfokú nyelvvizsgát is szerezhet.

                                                                                                                                                                Móricz-Orsovszky Ibolya
angoltanár